BLOODBORNE: 35 mil·límetres

Arranquem aquesta nova secció amb un títol de pes de l’actual generació i exclusiu de PS4: Bloodborne.

Miyazaki de nou, el geni sonat, el japonès turmentat que després de dirigir Demon’s SoulsDark Souls, va decidir que necessitava un canvi, un nou món on abocar les seves pors i paranoies. Hi ha estudis desenvolupadors que després de fer un tipus de joc concret canvien de terç completament per donar cabuda a propostes totalment diferents. Miyazaki, capo de From Software, viu en caiguda lliure i el concepte CANVI no està entre les seves prioritats. El nou camí escollit, la ciutat-estat de Yharnam, si és possible, és més tortuós i desafiant que les seves anteriors  propostes.

Bloodborne, de manera subconscient, ens ha fet viatjar fins a “La nit dels caçadors”, la pel·lícula de l’enorme Charles Laughton de 1955, on també es fa servir la nit com a eix vertebrador; el fet simbòlic de guardar els diners/ecos de sang dins d’ una nina, l’infància perduda i el patiment victorià dels més joves, o el personatge del fals predicador Powell – amb un Robert Mitchum esfereidor-, que podem veure reflectit en molts dels secundaris –pare Gascoigne per exemple- que poblen l’aterradora fauna de Yharnam. Com passa al film, la nit es converteix en la protagonista principal, apel·lant al concepte cristià que defineix la caiguda del sol com la porta oberta per on entren els monstres, clau que fa girar el diable. La revolució industrial anglesa vista a través dels ulls d’un Dickens japonès apareix a cada racó de la neogòtica ciutat de Yharnam; pobresa vital, espais deshabitats, magatzems destartalats, llargues escales que volen arribar al cel, personatges descosits per la llarga nit dels caçadors, gent tancada a les cases, opulència burgesa a les grans construccions, decrepitud als barris obrers; la pandèmia s’ha estès i el final és irremeiable.

Com passa sempre a les obres de Miyazaki hem arribat tard, no hem esta capaços de gaudir del punt àlgid que algun dia va viure la ciutat. Movent-nos per l’espai laberíntic de la metròpolis del drama, l’ espai interconnectat acaba convertint-se en un puzle maleït del que només ens donen una peça, descobrint subtilment les restes d’una societat perduda. Algun dia Tim Burton en farà una pel·lícula.

Bloodborne, la lluna assessina

MOVIMENTS

Definit el marc, definida la foscor que tot ho il·lumina, Miyazaki ha omplert el circ de monstres, de totes classes i condicions, i ens ha llençat al mig de la pista amb un fuet i una pistola. Com combatre els monstres evitant que ens tornem com ells, deia Nietzche.? Doncs a pit descobert, fent us de coreografies dignes del teatre Bolshoi i amb l’àtac i el contraatac com a única opció per mantenir-nos amb vida. Les concessions no són una alternativa en els esquemes de From Software i tot i que hi ha opinions que diuen que l’experiència és més assequible que anteriors propostes de l’estudi, no podem estar més en desacord. Bloodborne és incansable, no deixa un bri d’esperança al jugador, no permet un error, una escapada a fer un riu o fumar un cigarret. Un dels senyals d’identitat del creatiu japonès és la continuïtat en l’experiència. Res ni ningú s’atura en el seu món; t’has d’amagar molt bé per poder tornar a la vida real sense que et trobin les feres del joc.

Bloodborne, un videojoc dels anys 40….

Penseu en una pantalla de cine gegant, dilluns a la tarda, una sala amb quinze espectadors, pocs però fanàtics del que estan veient. Podrien estar visionant una de les velles pel·lícules de sèrie B de la mítica productora anglesa Hammer, o podrien estar jugant a Bloodborne. La liturgia seria la mateixa, foscor, por, angoixa, sang. L’impossibilitat de moure’ns de la cadira: si et mous del lloc et perds el guió, si et mous del sofà perds la partida. Canvieu el segle XX pel segle XXI i l’equació serà perfecta. Mateix públic, mateix teixit narratiu, només canvia el factor interactiu adaptat als temps que corren. Bloodborne.

 

Foto del perfil de Ull

Deixa una resposta

El teu email no es publicarà.Els camps requerits estan marcats *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

El temps màxim s\'ha esgotat. Per favor recarregui el CAPTCHA.

Contrasenya perduda

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE